9. elokuuta 2016

Taas tyynynpäällisiä

Viime aikoina olen ommellut taas muutamia tyynynpäällisiä koristetyynyihin. Aika pitkälti kierrätysmateriaaleilla mentiin tälläkin kertaa. Tyttöjen sängyille tuntuu tyynyjä mahtuvan, yksi tyyny odottaa nytkin uutta päällistä. 

Ja olohuoneen sohvatyynyihin sain vihdoinkin vihertävää väriä. Sinisiä päällisiä minulla on ja ne sopivat hyvin sinisiin verhoihin, joita käytetään talvella. Kesäksi vaihdoin nyt vihreät verhot, joten jotain vihreää olen kaivannut myös sohvatyynyihin. Sain äidiltäni vanhan hameen ja tiesin heti, että siitä tulisi olohuoneeseen uusi tyynynpäällinen. Väri on luonnossa vähän vihertävämpi kuin kuvassa.

En jaksanut kovin ihmeellisesti suunnitella ennen kuin ryhdyin leikkaamaan, joten tyynyn keskelle tuli sauma vähän hassusti ristiin hameessa olleen tikkauksen kanssa. Löysin onneksi joskus muinoin virkkaamani pitsin, joka oli juuri sopivan pituinen. Kiinnitin pitsin sauman päälle ja ihan kiva tuosta mielestäni tuli.



Uudelle tyynylle kaivattiin kaveria, joten ompelin yhteen tyynyyn päällisen pitsikankaan palasta, jonka olen joskus kirpputorilta ostanut. Tätä samaa kangasta on jo käytetty pariin muuhunkin juttuun, mutta jäljellä oli juuri sopiva palanen tähän tarkoitukseen. Uusien tyynyjen myötä olohuone sai heti uudistuneen ilmeen.

Kuopuksen lempivärejä ovat tällä hetkellä turkoosi ja liila. Turkooseja tyynyjä oli sängyllä riittävästi, mutta liilaa kaivattiin lisää. Aika huonosti löytyi kaapista sen värisiä kankaita, mutta yhden vanhan paidan löysin. Kankaassa oli muutama reikä, mutta ehjää oli riittävästi tähän tarkoitukseen. Paidassa edessä olleet napit jätin paikoilleen, niistä päällisen saa avattua. Paidassa olleen taskun aioin ratkoa irti, mutta se saikin jäädä, kun siitä keksittiin tehdä salatasku pienille aarteille.

Kissatyynyjä olen ommellut vuosien saatossa useampia, kaavan olen joskus piirtänyt jostain Suuri Käsityö -lehdestä. Tähän kissaan valittiin kukallinen kangas, josta olen aiemmin ommellut mm. yhdet shortsit.

Tässä vielä kaikki tyynynpäälliset. Näihin saa kyllä hyvin käytettyä kaikenlaisia kankaita, eikä ompelussakaan ole paljon vaivaa. Ja onhan se kiva, kun voi uudistaa huoneen ilmeen uusilla tyynynpäällisillä.



 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti